[NUUG fiksgatami] Myndighet?

Christer Gundersen christer at friprog.no
Fri Mar 11 09:03:35 CET 2011

Hei !

Jeg kan ikke huske at vi på noe tidspunkt har påberopt oss noe myndighet, men har vi det(gjerne vis til tekst eller annet) så må jeg her og nå si påberoper oss ingen myndighet. I ditt tilfelle så er det viktig for meg å presisere at du heller ikke har myndighet til å diktere hva vi skal gjøre i vår løsning, og jeg er veldig i tvil om du har juridisk dekning for å avvise henvendelser fra publikum bare fordi de kommer fra en plattform du ikke har godkjent.

Du bruker ordet ulovelig i din siste setning. Vi har(igjen etter hva jeg husker) ikke snakket/skrevet om hva vi mener er ulovelig, men hva vi tillater i vår løsning. Dette er akkurat på samme måte som du kan definere hva brukerne kan gjøre i deres løsning.

Når det gjelder spørsmålet om arroganse så må vi som alle andre evaluere hva vi sier og gjør hele tiden, det skal vi også gjøre i dette tilfellet. Det jeg regisrerer er at vår dialog med Trondheim kommune og deg på den ene siden er vanskelig, mens vi for eksempel har god dialog med Oslo og Bærum på den andre siden. Dette til tross for at Oslo kommune har gitt oss kritikk(konstruktiv). Mange andre kommuner har gitt oss veldig positive tilbakemeldinger på løsningen.

Jeg må samtidig si at jeg på ingen måte opplever deg som veldig dialog-orientert i den kommunikasjonen du har hatt med oss.

Mvh Christer Gundersen
Friprogsenteret - mob: 93 41 13 60

Hei Christer.

Med tanke på måten dette er lansert, uten at kommunene er informert så kommer ikke denne tjenesten til å bli tatt hensyn til i vår kommune.
For å gi deg litt innblikk så må slikt forankres først. Jeg vet ikke hvilken myndighet dere tror dere har? Ut fra blogger og svarene dere gir så er min mening at dere er meget arrogante.

Jeg prøvde å ta kontakt med dere rett etter lansering, både via kontaktskjema og twitter uten svar.
Men med når en prøver å finne en løsning for at innbyggerne skal bruke rett skjema, så er dere på hugget med en gang.

Vi kommer til å be innbyggerne våre om ikke å bruke deres løsning, men kommunens offisielle dersom de ønsker svar.
Jeg har også fått forespørsel fra andre kommuner som nå vil bruke våre løsning, noe klart skal få.
Grunnen er blant annet de dårlige kartene som har store mangler i gater.
Har dere forresten tenkt på hvem dere gir merarbeid med å lansere så dårlige kart? Det er kommunen som får klagene på kartene.

Kan vi for eksempel skrive inn som svar, uten å sette saken løst, at kommunen har en egen løsning som bør brukes?
Eller er det også ulovelig?

Med vennlig hilsen
Thomas Naper
eKommunikasjonsrådgiver