[NUUG fiksgatami] Ideer til oppskalering av FiksGataMi

Anders Nordby anders at fupp.net
Sat Mar 12 11:08:37 CET 2011

Hei,

On tor, mar 10, 2011 at 10:33:43am +0100, Petter Reinholdtsen wrote:
> Pr. i dag kjører tjenesten på en virtuell KVM-maskin med 1 CPU og 1 GB
> RAM.  Vertsmaskinen er en Dell PowerEdge 2950 som eies av
> Skolelinux-prosjektet, som var den KVM-maskinen jeg hadde tilgjengelig
> da vi startet.  Tjenesten består egentlig av to tjenester,
> mapit.nuug.no og www.fiksgatami.no, og begge kjører på samme maskin.
>
> For skalering tror jeg det er lurt å dele disse på to maskiner, samt å
> flytte over til en sprekere virtualiseringsvert. :)
>
> Jeg ønsker derfor å kjøpe en ny virtualiseringsvert som skal være NUUG
> [...]

Virker fornuftig. Men savner at noen plukker opp tråden mhp. få NUUGs
andre tjenester over på Debian. Nerdhavens OS (jailet) har ikke vært
oppdatert siden februar 2007, en indikasjon på at nye krefter bør slippe
til. En annen ting, hva med å bruke LXC, Linux Containers på nye
servere? Det er vel ikke behov for noe mer enn en kjerne og et type OS
på samme server. Ser at den er støttet fom. Squeeze.

Mvh,
Anders.

--
Anders.