[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 13 08:06:43 CET 2011

[Gorm Eriksen]
> Hei,
>
> Jeg ser det har kommet opp et par punkter fra spesielt to kommuner.
> Når det gjelder kommuner som allerede har systemer oppe for melding av
> saker så bør prosjektet ikke ignorere dette. De har gode grunner for
> at de ønsker sakene levert der og det bør det taes høyde for å få en
> løsning på. Har noen snakket med fixmystreet og hørt hvordan de
> håndterer dette? Året er ikke lenger 2009 og det er tydelig at flere
> kommuner har kommet lenger enn noen har forutsett.

Helt enig, og jeg er veldig interessert i å finne en god løsning for
integrering der.  I england har de kun implementert HTTP POST-levering
for en kommune, og Matthew mente det ikke skalerte å satse på
særskriving av slike leveringsløsninger for hver enkelt kommune.  Han
anbefalte å standardisere på løsninger ala Open311.

> Ellers er ingen tjent med å gå i skyttergraver i dette prosjektet,
> spesielt ikke sluttbrukerne. Oppfordrer til å ligge litt lavere i
> terrenget. Det er tydelig at et par kommuner føler seg forbigått og
> at dette kolliderer med deres allerede planer, som sannsynlig er mer
> tilrettelagt for lokale borgere enn fiksgatami er. Disse bør
> inviteres til samarbeid og ikke dyttes vekk IMHO.

Helt enig, og vi fortsetter å invitere til samarbeid.  Virker dog som
om utgangspunktet til endel kommuner er at de skal ha kontroll med
hvordan innbyggerne sender dem beskjeder, mens vårt utgangspunkt er at
enhver innbygger kan velge selv hvordan de vil sende epost eller ta
kontakt med kommunen.

> Når det gjelder kart så mener jeg at løsningen også burde støtte den
> offentlige caching serveren til Statens Kartverk og at brukeren
> burde kunne velge. Hva med Google Maps? Hva tror dere om det?

Problemet her er i utgangspunktet er bruksvilkårene til Google Maps og
Statens Kartverk, og det er årsaken til at jeg har valgt
OpenStreetmap.

Det er teknisk mulig å la brukerne velge mellom Google Maps og
OpenStreetmap, da begge bruker samme projesering, mens OpenLayers så
vidt jeg ikke støtter å veksle mellom bakgrunnskart med ulik
projesering og dermed gjør det teknisk umulig å veksle mellom
OpenStreetmap og Statens kartverks kart.