[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 13 09:45:12 CET 2011

[Petter Reinholdtsen]
> Det er teknisk mulig å la brukerne velge mellom Google Maps og
> OpenStreetmap, da begge bruker samme projesering, mens OpenLayers så
> vidt jeg ikke støtter å veksle mellom bakgrunnskart med ulik
> projesering og dermed gjør det teknisk umulig å veksle mellom
> OpenStreetmap og Statens kartverks kart.

Hm, den siste kom ut mer kategorisk enn den var ment.  Det er teknisk
umulig uten å skrive om OpenLayers eller sette opp vår egen karttjener
for OpenStreetmap eller kartverkets kart.  Vi har det vi trenger av
data og utstyr for å sette opp egen OpenStreetmap-tjener som har samme
projesering som kartverkets, men trenger tilgang til kartverkets
kartdata for å gjøre det samme for kartverkets kart.  Vi mangler
folkene med tid som trengs, og bruksvilkårene for kartverkets kart
gjør det uaktuelt å bruke deres server.  Det er tak for antall
forespørsler, og vi kan bli sperret uten når som helst.

Google har vilkår som gjør at de kan sperre oss ute når som helst, og
det gjør at jeg ikke ser det som interessant å bruke Google Maps.
Personlig aksepterer jeg ikke slike vilkår, men hvis noen andre vil
gjøre det og skaffe en nøkkel for bruk av Googles kart, så er jeg ikke
imot å gjøre det til et alternativ folk kan velge hvis de ønsker det.

Alt dette gjør at jeg ikke ser noe realistisk alternativ enn
OpenStreetmap når det gjelder kart til FiksGataMi.

I tillegg synes jeg det er positivt å eksponere OpenStreetmap for
flere brukere, som kan gjøre flere motivert til å forbedre kartet i
sitt nærområde. :) Jeg regner med at FiksGataMi vil gjøre OpenStretmap
enda bedre, og at de problemene vi ser i dag vil bli borte over tid.