[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 13 10:18:53 CET 2011

[Gorm Eriksen]
> Ja, Open311 virker veldig fornuftige. Om det ikke er noen kommuner som
> forstår hvor fornuftig dette er så kunne vi gjort en test med Alf Tore
> Meling (på CC) sin Facebook eksempelkommune:
> https://www.facebook.com/eksempelkommune#!/eksempelkommune?sk=info
> F.eks. ved at FiksGataMi fikk en egen tab på siden der på facebook og
> en ny "Eksempel kommune" på fiksgatami.no

Tester gjerne, men mangler tiden som trengs for å utvikle dette selv.
Tror dermed noen må sponse tid hos mySociety til å utvilke støtte for
Open311-levering.

En utfordring for en eksempelkommune på fiksgatami, er hvilket
geografisk område det skal gjelde for.

> Ja, enig. De burde kunne klare andre typer henvendelser enn via
> deres grensesnitt, men det bør selvfølgelig tilrettelegges slik at
> blir enklest mulig for de å behandle den. Har de juridisk mulighet
> til å nekte å motta henvendelser på epost?

Jeg tror ikke kommunen har juridisk eller politisk ryggdekning til a
nekte å ta imot epost fra de av innbyggerne som velger å bruke
FiksGataMi, mens de tar imot epost fra alle andre.  Hvis jeg tar feil,
så blir jeg veldig overrasket.  Men vi kan levere på annet vis enn
epost.  Vi kan sende telefaks, vi kan lese av meldinger på telefon, vi
kan sende papirpost og vi kan levere med bud.  Mulighetene er mange,
hvis en kommune plutselig finner ut at de nekter å lese epost fra
innbyggerne sendt via FiksGataMi.

> Kartene har mangler i noen områder. Det er først og fremst
> Kartverket sine kart jeg skulle likt å se støttet da de har veldig
> gode kart i mange områder.

Det er opp til kartverket å gjøre sine kart tilgjengelige med
bruksvilkår som lar oss bruke dem.

Vi trenger f.eks. rett til kommersiell bruk (vi kommer til å
samarbeide med kommersielle aktører), og kan ikke akseptere at
kartverket når som helst kan ødelegge tjenesten ved å blokkere vår
bruk av kartene.  Vi kan heller ikke akseptere at brukere som er
aktive på FiksGataMi plutselig kan miste karttilgang pga mye
nedlasting av kart.  Å be oss fikse et problem som må fikses hos
kartverket blir å bjeffe mot feil tre.

> Det har noen tekniske utfordringer, men det burde være løstbart om
> man projeserer kun et av kartene om gangen. Om det skulle komme
> flere klager på kartene så kan jeg se litt mer på dette, men enig
> med deg i at dette er en god mulighet til å få bedre OSM kart.

Det har vel kommet rundt 10 innspill rundt kartvalget så langt.  De
aller fleste brukerene har gode kart, så jeg er komfortabel med at
noen brukere i grisgrente strøk får mangelfulle kart inntil noen i
lokalområdet forbedrer OpenStreetmap.