[NUUG fiksgatami] Kommunale systemer og kart

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 13 11:26:22 CET 2011

[Gorm Eriksen]
> Gevinsten er bedre kart for brukerne og kommunen. Det er en ærlig
> sak om du er prinsipielt imot bruk av andre løsninger enn OSM, men
> det går altså på bekostning av brukerne.

Jeg er ikke prinsipielt imot andre løsninger enn OSM, men jeg er
prinsipielt imot å godta vilkår som jeg finner urimelige.  Jeg tror
heller ikke våre brukere på lang sikt er tjent ved at vi godtar det vi
mener er urimelige vilkår for å få kortsiktig gevinst, og tror også
brukerne er mer tjent med at vi tar litt smerte i starten med
mangelfulle kart noen steder for å ende opp med et bedre fribrukskart
som alle kan ha glede av og lage morsomme tjenester med.

> 10.000 flak er ganske mange flere kall enn det du får av "å scrolle
> litt rundt" så jeg tror nok det skyldes noe annet. Har sett at
> tjenesten har væt ustabil i perioder. Kanskje det er det du har
> sett?

Meldingen jeg fikk på de bildene jeg fikk se var at grensen for daglig
bruk var overskredet.  Det kan naturligvis ha vært en feil i
tjenesten.

> Google GeoCoding API har begrensninger både på antall req pr. dag og
> på frekvens.

Aha, det var jeg ikke klar over.

> Dessuten bryter fiksgatami og fixmystreet allerede bruksvilkårene i
> dag siden Geocoding API kun skal brukes til Google sine kart (jeg
> tror dette ble endret en gang etter at FixMyStreet ble lansert, men
> ikke sikker):
>
> Fra https://code.google.com/intl/no/apis/maps/documentation/geocoding/

Hvis det er tilfelle, så må vi bytte ut Google Maps-navneoppslag til
en annen tjeneste.  Takk for tipset.

Tok en titt i koden, og det er i
fixmystreet/perllib/FixMyStreet/Geocode.pm det skjer.  Oppslag gjøres
ala <URL: http://maps.google.com/maps/geo?q=Oslo,Norway&sensor=false&key= >
for å så opp "Oslo,Norway".

Da ingen hos oss har godtatt noen vilkår for å besøke denne URLen og
ingen nøkkel er nødvendig, tror jeg ikke vi kan hevdes å være bundet
av noen bruksvilkår, men er egentlig ikke interessert i å bruke en
tjeneste som ikke aksepterer vår bruk.

Vi får ta en titt på <URL:http://www.geonames.org/>.