[NUUG fiksgatami] Forvaltningsloven

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Mar 24 11:22:07 CET 2011

[Cato Auestad]
> En venn av meg som studerer juss bekrefter at kommuner som avviser
> henvendelser fra innbyggere eller nekter videre veiledning bryter mot
> forvaltningsloven og er ansett som dårlig forvaltningsskikk.
>
> Dere får avgjør selv hvor stor trykk dere vil legge på det, men for
> min del så anser jeg han for å være en autoritet på feltet. Hvis noen
> vil sende avgårde en e-post til en professor og dobbelsjekke så
> videresend gjerne svaret til denne listen.

Jeg er enig, og tror vi skal følge en strategi der vi i slike
tilfeller først spør politisk ledelse i kommunen om administrasjonen
har ryggdekning til å ignorere henvendelser fra innbyggerne, og hvis
politisk ledelse bekrefter det, høre med lokalavisen om de synes dette
er OK.  Vi bør også holde oversikt over hvilke kommuner det gjelder.

Slik jeg ser det er det ikke NUUGs problem at kommuner bryter loven.
Det er for meg et problem mellom kommunen, innbyggerne, lokalavisen og
fylkesmannen, som jeg er sikker på at disse vil finne ut av. :)

NUUG trenger ikke forsøke å tvinge kommuner til å ta imot henvendelser
fra innbyggerne.  Det tror jeg andre aktører klarer helt fint. :)