[NUUG fiksgatami] Integrasjonsideer mot kommunens mottakssystemer

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Mar 25 11:43:50 CET 2011

I løpet av Go Open 2011 fikk jeg endel innspill rundt integrasjon med
kommunenes egne systemer, og alternativer til å sende tekst-epost.
Her er en oppsummering.

 * Open311.org, enkelt XML og JSON-basert API for å hente ut
   kategoriliste, sende inn saker og hente ut status på både
   enkeltsaker og mange saker.  Favoritten til mySociety, og vi har to
   kommuner (Kongsvinger og Sørum hvis jeg ikke husker feil) som er
   interessert i å jobbe sammen med oss om å ta i bruk denne
   spesifikasjonen.

 * BK XML, som jeg tror er et XML-format fra Noark-standarden, men som
   jeg ikke har funnet mer informasjon om.  Antar dette kan være snakk
   om å sende epost med XML i stedet for eller i tilleg til tekst, som
   deretter kan importeres direkte inn i kommunens
   saksbehandlingssystem.  Dette ble foreslått av ei fra Skedsmo, som
   nok er interessert i å bidra med å få en slik løsning på plass.

 * Grensensnittet mellom Bergen kommune og norge.no.  Har spurt
   norge.no om hva dette er, og håper på innspill fra noen som vet
   mer.

 * "API"-et til kommuner med egne løsninger.  Antar det er HTTP
   POST-basert, og at det er forholdsvis liten jobb å særskrive til
   hver enkelt løsning.  Vet ikke om noen kommuner er interessert i et
   samarbeide her.

 * Fixmystreet-APIet som brukes enten av websidene eller av
   smartmobil-løsningene.  Sistnevnte er tilgjengelig som
   disse.  Det krever epostbekreftelse, så det kan ikke brukes
   direkte, men kan antagelig justeres for å unngå det problemet.

Noen som kjenner til andre alternativer, eller har mer informasjon om
hver av disse?

Personlig har jeg mest tro på Open311, som er i bruk i San Fransisco
og Boston allerede.