[NUUG fiksgatami] Utkast til pressemelding om status for FiksGataMi (Was: Pressemelding om 1000 fiksede problemer meldt via fiksgatami?)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue May 31 23:53:06 CEST 2011

[Petter Reinholdtsen]
> Vi klarte ingen pressemelding da vi passerte 1000, men vi kan klare
> det når vi passerer 1200.  Jeg har startet å drodle litt på

Jeg har laget første utkast.  Mangler sitat og savner en vinkling som
trigger journalisters interesse, men tenkte det var greit å få skrevet
ned et utkast.  Vil ha pressemeldingen ut tidlig 2011-06-01, så det er
veldig fint med innspill til fiksgatami at nuug.no raskt.

FiksGataMi: 6000 problemer innrapportert så langt

   FiksGataMi er en landsdekkende tjeneste for å melde feil og
   problemer i det offentlige rom til lokale myndigheter i hele
   landet. Ved å gå inn på nettstedet www.fiksgatami.no har
   innbyggerne rapportert om problemer i sitt lokalmiljø. FiksGataMi
   dekker alle landets kommuner og brukerne av nettstedet kan
   rapportere og diskutere problemer de har funnet i sitt
   nærområde. Hvem som helst kan melde problemer uten å tenke på
   hvilken offentlig etat som skal ha beskjed. FiksGataMi sender
   e-post til lokale myndigheter basert på den geografiske
   plasseringen av problemet etter at innbyggeren har markert på kart
   hvor problemet befinner seg. Tjenesten bruker kartdata fra det
   dugnadsbaserte kartprosjektet OpenStreetmap.

   Vi i FiksGataMi-prosjektet er veldig glad for å kunne rapportere at
   prosjektets første 3 måneder har vært en stor suksess, og mer enn
   1250 problemer av 6000 rapportert så langt er registrert
   fikset. Prosjektet ble annonsert 7. mars, og siden den gang har
   3600 personer fått hjelp til å nå det offentlige. 78 prosent av
   disse forteller at at de aldri har rapportert noe til det offentlig
   tidligere.

   Innbyggerne i de 23 kommunene Elverum, Farsund, Gausdal, Gjerdrum,
   Grue, Høylandet, Kongsvinger, Lavangen, Lillesand, Lom, Lyngdal,
   Lyngen, Marnardal, Oppdal, Risør, Roan, Røyrvik, Sogndal, Strand,
   Sør-Varanger, Tysfjord, Ørskog og Åmot kan være spesielt
   fornøyde. Der er alle FiksGataMi-problemrapporter eldre enn fire
   uker blitt fikset.

   FiksGataMi er opprettet etter initiativ fra foreningen NUUG, og er
   utviklet med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes
   Servicesenter basert på fri programvare hentet fra britenes
   mySociety.  Tjenesten er satt opp og drives av frivillige i
   foreningen NUUG.

Kontaktpersoner

   Petter Reinholdtsen, leder av NUUG

   Christer Gundersen, fungerende direktør i Friprogsenteret,
   +47 934 11 360

   Begge kan kontaktes via fiksgatami at rt.nuug.no.

Referanser

     * FiksGataMi, http://www.fiksgatami.no/