[NUUG fiksgatami] Tromsø Kommune ignorerer henvendelser

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Nov 4 09:41:35 CET 2011

[Åsmund Grammeltvedt]
> Hei.
>
> Jfr. de siste dagers diskusjon om forvaltningsloven og venner fikk jeg dette
> svaret fra Tromsø Kommune når jeg etterspurte svar på henvendelsen min.
>
> Det høres ut som de har en policy på å stille droppe alle henvendelser som
> sendes inn ved hjelp av fiksgatami.
>
> Jeg har forsåvidt fått med meg at de oppfordret folk til å heller
> bruke deres egen tjeneste, gatami, men det virker litt drøyt å bare
> ignorere henvendelser fordi di er sendt inn via en tjeneste de ikke
> liker.

Uttalelsen "denne e-posten var sendt til "fiksgatami" noe ikke Bydrift
svarer på" og tilhørende praksis ser for meg ut til å være et
soleklart brudd på forvaltningsloven med tilhørende forskrift.  Har du
lyst til å sende inn en klagesak til kommune, fylke og
sivilombudsmann?  Det kan være en ide å starte med å høre med politisk
ledelse om de er trygg på administrasjonens praksis.  I så fall enten
med en telefon eller et formelt brev.  Det kan også være en ide å ta
det opp med en av Tromsøs aviser, da journalister ofte er interessert
i det offentliges regelbrudd.

Jeg startet for en stund tilbake på
ideer til hvordan en kunne ta tak i tvilsom praksis i det offentlige,
men fikk aldri fullført malene eller testet forslagene.

Jeg har nok med å følge opp Lillehammer for øyeblikket, så jeg håper
noen andre kan ta tak i Tromsøs praksis.

Heldigvis er Tromsøs praksis ganske uvanlig i det offentlige, slik at
de aller fleste innbyggerne får skikkelig behandling fra sin kommune.