[NUUG fiksgatami] Savner oppføring i Lillehammer kommunens postjournal

Gorm Eriksen gormer at gmail.com
Wed Oct 26 00:53:42 CEST 2011

2011/10/25 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>

> [Tor Aamodt, Servicetorget Postmottak, Lillehammer kommune]
>
> Takk for raskt svar.  Godt å høre at meldingene kommer frem.  Jeg ble
> litt klokere, men jeg forstår ikke helt hva du mener.  Mener du at den
> meldingen fra innbyggeren oversendt 15. oktober ikke er en skriftlig
> henvendelse som omtalt i forskrift til forvaltningsloven, og derfor ikke
> aktiviserer § 4 som sier at meldinger som regel skal sendes videre til
> det kommunen mener er riktig instans?

Hei Petter! Dette er hobbyjuss så ta det med en sekk salt.

Forvaltningsloven (fvl.) gjelder offentlig saksbehandling, men jeg er
usikker på om dette servicekontoret bedriver slik saksbehandling *før* de
avviser henvendelsen din. Det siste fordi det står spesielt i loven at en
avvisning av en sak er å betrakte som et vedtak §2 (3).

Når det gjelder vedtak så krever disse etter fvl. at det skal være gjort a.)
en avgjørelse b.) under utøving av offentlig myndighet c.) som er
bestemmende for rettigheter eller plikter til d.) private personer. Å bytte
en lyspære krever ingen avgjørelse eller utøving av offentlig myndigheter og
er ikke bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer. Jeg
tror derfor servicekontoret ikke ser på dette som en sak som krever
saksbehandling etter fvl.

Når det gjelder §11 i fvl. så er denne interessant, men jeg tror ikke slike
service henvendelser var i tankene til de som laget loven. Dette er en
alminnelig veiledningsplikt med fokus spesielt på juridiske parter, men med
åpning også for andre med interesse i saken eller andre som ønsker
veiledning i plikter og rettigheter. Jeg kjenner bittelitt til forarbeidet
og jeg mener at det der går fram at dette dessverre ikke er en generell
opplysningsplikt.

> Mitt forståelse av lov og forskrift er jo at melding fra innbyggeren
> sendt via FiksGataMi er å anse som en skriftlig henvendelse, og dermed
> inntrer forvaltningslovens krav til svarfrister og videresending inn.

Sjekk
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/19981999/otprp-nr-52-1998-99-/3/2.html?id=308618

> Jeg er ingen jurist, så det er godt mulig at jeg har misforstått noe, og
> håper dere kan forklare hva som gjør at det er innenfor lov og forskrift
> å ikke sende meldingen videre.

 Dette er et meget godt spørsmål. Spent på hva de svarer.

Hilsen, Gorm