[NUUG fiksgatami] (blogpost) Kommentar til artikkel i Adresseavisa som omtaler FiksGataMi

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Jun 2 19:24:37 CEST 2012


Jeg publiserte nettopp følgende bloggpost og kommentar til artikkel fra
Adresseavisa, se
<URL: http://people.skolelinux.org/pere/blog/Kommentar_til_artikkel_i_Adresseavisa_som_omtaler_FiksGataMi.html >:

Jeg oppdaget nylig en artikkel i Adresseavisa i Trondheim som nevner
FiksGataMi, og der Trondheim kommune ser ut til å fortelle at de ikke
følger forvaltningslovens krav ved mottak av meldinger sendt inn via
FiksGataMi. La derfor nettopp inn denne kommentaren til artikkelen:

  Her er en liten faktaoppdatering om FiksGataMi-tjenesten, da noen ser
  ut til å ha misforstått hvordan den fungerer.

  FiksGataMi er et privat initiativ opprettet og drevet av
  medlemsforeningen NUUG. FiksGataMi tar imot meldinger om feil i
  offentlig infrastruktur, og sender meldingen skriftlig videre på vegne
  av innmelder til aktuell aktør i det offentlige, det være seg kommune,
  fylke eller vegvesenregion. Offentlig etat blir valgt ut fra
  geografisk plassering og kategori valgt av innsender. Offentlige
  etater er i følge forvaltningsloven pliktig å følge opp og besvare
  skriftlige henvendelser, og hvis noen av mottakerne ikke gjør dette
  kan en klage på lovbrudd i det offentlige. FiksGataMi fungerer dermed
  som en slags epostklient for innbyggerne der kopi av innsendte
  meldinger gjøres tilgjengelig og knyttes til kartplassering for enkel
  gjenfinning. Å sende inn nye problemrapporter via FiksGataMi er dermed
  ikke avhengig av at kommunen aktivt må følge med på meldinger hos
  FiksGataMi, da de får dem tilsendt på sine offisielle
  epostmottakspunkter. Hvorvidt noe blir fikset og om innbyggerne er opp
  til mottaker av meldingene. For Trondheim kommune er mottaksadressen
  bydrift.vegdrift at trondheim.kommune.no, en adresse jeg inntil jeg leste
  denne artikkelen trodde ble håndtert i henhold til forvaltningslovens
  krav.

  Kan ellers fortelle at 57 kommuner lenker til FiksGataMi fra sine
  nettsider, og at 37 % (4182 av 11266 ) av problemrapportene sendt inn
  via FiksGataMi er markert som løst i løsningen. Trondheim kommune har
  fått tilbud om å få rapportene levert på datamaskinlesbart format i
  stedet for epost, men har ikke takket ja så langt.

  Vennlig hilsen Petter Reinholdtsen, en av NUUG-folkene bak FiksGataMi.no

Det høres for meg ut som om innbyggerne i Trondheim burde klage på
kommunens potensielle lovbrudd.

-- 
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen


More information about the fiksgatami mailing list