[NUUG fiksgatami] Fwd: Mitt Nabolag

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Jun 7 10:24:21 CEST 2012

[Lars-Andreas Kvisle]
> Hei,
>
> Det er helt i orden at du videresender e-posten til epostlista.

Takk.  Da er alle epostene du sendte meg, samt mit svar, sendt til
lista, og jeg fortsetter oppfølging der.

> Lørenskog kommune er konkrete i forhold til hva de opplever som
> mangler og begrensninger:
> - Ikke mulig å følge opp i intern system.
> - Ikke visning av nål på kart ved utskrift
> - Begrensninger i forhold til statistikk

Jepp, og det baserer seg på en fullstendig misforståelse av hva
FiksGataMi er.  FiksGataMi er en innbyggerportal som holder rede på
meldinger om feil i offentlig infrastuktur sendt til det offentlige
(og forsåvidt private, hvis vi finner noen å sende til).  Det er ikke
et system for å håndtere henvendelser sendt til enkeltaktører i det
offentlige (en henvendelse kan være sendt til både kommune og
vegvesen, og kommunen skal ikke lukke vegvesenets saker).

Til mottak hos det offentlige og intern håndtering der trengs det et
annet system, og det finnes fri programvare som kan være dette
mottakssystemet.  Se f.eks.
for et av mange eksempler.

FiksGataMi skal ikke ha det kommunen ber om.  FiksGataMi skal ha
mulighet til å sende inn i et system som har det kommunen ber om, og
FiksGataMi støtter dette i dag hvis kommunens system støtter epost
(tungvindt - semi-manuell behandling på mottakersiden) eller
Open311-protokollen (enklere - tillater automatisk behandling på
mottakersiden).

Når det er sagt, så kan en lage sine egne statistikkrapporter ved
hjelp av Open311-APIet vi har tilgjengelig på FiksGataMi, der
informasjon om rapporter er tilgjengelig via
teknisk oppegående person med tid og interesse for å lage dem.

> Vil det være en idè å gi de en tilbakemelding hvis dette er
> funksjonalitet som enten eksisterer, kan implementeres (tipse de om
> hvordan), kan løses på annen måte eller vil bli utviklet? Jeg går
> gjerne i en dialog med de, men har begrenset teknisk kompetanse.

Jeg synes det høres fint om at du har tid til å forsøke å gå i en
dialog rundt dette.  Hva kan vi bidra med for å hjelpe deg?

--
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen