[NUUG fiksgatami] Fwd: Mitt Nabolag

Lars-Andreas Kvisle lars at kvisle.no
Sun Jun 10 13:38:08 CEST 2012

---------- Forwarded message ----------
From: Lørenskog kommune <@lorenskog.kommune.no>
Date: 2012/6/8
Subject: SV: Mitt Nabolag
To: Lars-Andreas Kvisle

Hei

Vi kommer til å beholde Mitt Nabolag slik det er i dag og vi kommer
ikke til å bruke ressurser på å integrere løsningen til FGM. Jeg kan
imidlertid fortelle deg at jeg har vært i kontakt med leverandøren av
Mitt Nabolag og de forteller at det i løpet av året vil komme en ny
versjon med forbedret brukervennlighet og mobil app.

I og med at du virker interessert i dette kan jeg også fortelle deg om
noen av planene vi har videre for Mitt Nabolag. For tiden jobber vi
med en kartløsning der både innbyggerne kan melde inn avvik slik det
er i dag, men også der vi kan benytte kartløsningen til å informere
ut. Som eksempler kan jeg nevne:

- Følg brøytebilen langs roden

- Veier som skal asfalteres i år (Drammen har dette)

- Pågående gravearbeider. Naboene kan abonnere på nyheter og f.eks. få
beskjed når vannet skal stenges eller når det blir omkjøringer.
QR-koder med lenker på anleggsgjærene vil vise vei.

- Tømmeruter for avfallsbilen

- Turkart

- Kulturarrangementer

- etc.

Her er det bare fantasien som setter grenser og vi har enda ikke
landet på hvilken funksjonalitet vi skal ha. Løsningen skal
naturligvis ha app til både mobil og Facebook.

Løsningen skal utvikles i et pilotprosjekt i samarbeid med Norsk Vann
og vil altså være en kartløsning med ulike faner med ulike funksjoner.
Jeg er ingen tekniker og kan dessverre ikke si noe om det tekniske
her. Det jeg kan si er at Mitt Nabolag ligger bak en av fanene og er
en integrert del av løsningen til Norsk Vann. Tanken er at andre
kommuner som har andre løsninger lenker opp til sin egen løsning her,
evt. FGM.

Jeg tør ikke å si noe om fremdriften enda da Norsk Vann ikke har
landet finanseringen. Jeg tør heller ikke garantere for hvilken
funksjonalitet som blir implementert, men dette med pågående
gravearbeider står høyest på listen og det er nok også derfor Norsk
Vann er interessert i å lage løsningen.

Til slutt vil jeg takke for engasjementet ditt. Det er inspirerende at
innbyggerne har meninger om våre løsninger. Så håper jeg at Mitt
Nabolag møter dine forventinger i løpet av året.

Mvh

Lørenskog kommune
spesialrådgiver
kommunalteknikk