[NUUG fiksgatami] Forslag til løsning på skille av kommunal og statlig vei

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Sep 13 09:25:33 CEST 2012

[Johnny Solbu]
> Jeg sitter og gjør unna RT-saker, og kom over et innlegg fra i fjor
> med et forslag til hvordan man kan bøte på problemet med at vi ikke
> kan skille på kommunale og statlige veier.
>
> Det ble foreslått at man i tillegg ti lå velge at det er en veg-sak
> også kunne velge om det er en kommunal eller statlig vei. Da vil en
> del saker havne hos riktig instans og man unngør at feil instans får
> meldinger de ikek burde hatt. Mange lokalkjente vil vite hvilke
> veier som er statlige og hvilke som er kommunale og vil derfor kunne
> velge riktig.

> [...]

Målsetningen med FiksGataMi er å gjøre det enkelt for brukerne, og å
skjule kompleksiteten med å finne ut hvem som er ansvarlig for en gitt
type problemer for tiden.  Innbyggeren skal slippe å ha mer kunnskap
enn på det en ser på bakken (noe er feil) og geografisk posisjon (kart
eller gps-basert).  Hvis vi innførte slike kategorier ville mange
rapporter bli feilkategorisert og noen brukere ville få tilbakemelding
fra det offentlige om at de burde ha visst at denne veien var
privat/kommunal/statlig/etc, og det er ikke noe jeg at det offentlige
skal ha grunn til å klage på.

Forslaget ble derfor vurdert forkastet.  Det er delvis en praktisk og
delvis en prinsipiell avgjørelse.

Riktig løsning på problemet er at vi får tilgang til datasett uten
bruksbegresninger som gjør det mulig med sikkerhet å vite om en vei er
privat eller offentlig, og om det er kommunen eller vegvesenet som
skal ha beskjed.  Og der sitter det offentlige på nøkkelen, og vi gjør
så godt vi kan med de kildene vi har inntil de åpner opp.