[NUUG fiksgatami] Utkast til annonsering av oppdatert FiksGataMi

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Dec 29 22:06:57 CET 2014


Jeg har forsøkt å fullføre tekst for å anonsere ny versjon av
FiksGataMi, som ble lagt ut i går natt.  Teksten finnes på
<URL: https://titanpad.com/qxpPmaEF5F > og ser nå slik ut:



To: pressemelding at nuug.no, annonsering at nuug.no
Subject: FiksGataMi i oppdatert og mobilvennlig klesdrakt

Pressemelding og nyttårsgave fra foreningen NUUG 2014-12-29:

FiksGataMi i oppdatert og mobilvennlig klesdrakt

Medlemsforeningen NUUG, som sammen med britiske mySociety står bak det
dugnadsdrevne nettstedet FiksGataMi[1] er veldig glad for å kunne
annonsere en oppusset versjon av tjenesten.  Den nye tjenesten har nytt
utseende som er mer tilpasset en mobil hverdag.  Den nye versjonen gir
nye muligheter for mottakerne av rapporter og inneholder en rekke små og
store feilfikser.

 [1] http://www.fiksgatami.no/

Nettstedet FiksGataMi lar innbyggerne rapportere problemer med offentlig
infrastruktur i sitt lokalmiljø.  Tjenesten ble lansert i mars 2011, og
dekker alle landets kommuner og brukerne av nettstedet kan rapportere og
diskutere problemer de har funnet i sitt nærområde. Ved å besøke
www.fiksgatami.no eller bruke en Android-app[2] kan hvem som helst melde
problemer uten å tenke på hvilken offentlig etat som skal ha
beskjed. FiksGataMi sender e-post til lokale myndigheter basert på den
geografiske plasseringen av problemet.  Nesten fire år etter lansering
har 67 av kommunene omfavnet tjenesten og anbefaler innbyggerne å bruke
den til å rapportere om feil og problemer.  Innbyggerne i de øvrige
kommunene er naturligvis også hjertelig velkomne til å sende inn
problemrapporter via tjenesten.

 [2] http://wiki.nuug.no/grupper/fiksgatami/android

  Vi i foreningen NUUG er veldig glade for den gode mottakelsen
  FiksGataMi-tjenesten har fått, og spesielt fornøyd med de gode
  tilbakemeldinger vi har fått fra mange av innbyggerne som bruker
  tjenesten, sier Petter Reinholdtsen som er styremedlem i foreningen.

Et av fundamentene for FiksGataMi-tjenesten er at det offentlige er
underlagt forvaltningsloven og må følge god forvaltningsskikk, hvilket
for FiksGataMi betyr at de må ta imot henvendelser fra innbyggerne og
svare på dem innen 30 dager eller sende den videre og orientere
innbyggeren om dette hvis de mener henvendelsen er feilsendt.  Dette ser
ut til å fungere ganske bra, og av de over 25 000 innrapporterte
problemene fra over 14 000 brukere er omtrent 40 prosent så langt løst.
Det er rapportert flest problemer med hull i veien der 44% er fikset og
gatelys der 46% er fikset.  Størst suksess har innrapporterte problemer
med gatefeing hatt, der 52% er fikset.

NUUG ble stiftet i 1984 og er en ikke-kommersiell forening for
profesjonelle databrukere, programvareutviklere og
driftspersonell. Foreningen har fokus på åpne standardar, fri
programvare og UNIX-liknende operativsystemer.




Jeg håper å få den ut i kveld eller i morgen tidlig, slik at den er
tilgjengelig i redaksjonene til morgenmøtet, så kom med innspill raskt.
Skulle gjerne hatt et sitat fra en fornøyd bruker, men i mangel av en
slik siterte jeg meg selv... :) Noen frivillige på epostlista som vil
siteres?

-- 
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen


More information about the fiksgatami mailing list