[NUUG kart] sende ut pressemelding om openstreetmap.org

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Fri Aug 3 10:02:40 CEST 2007

Petter Reinholdtsen wrote:
>   = Fin overskrift =
>    * litt om OSM
>    * litt om status i Norge
>     * Steder med nok dekning til at det kan nevnes:
>      * Oslo
>      * Bergen
>      * Bryne
>      * Hommelvik
>      * Tromsø
>      * Kirkenes
>      * Fredrikstad
>      * Mandal
>      * Halden
>    * poeng om at enkelte områder er godt nok kartlagt til å bruke kartene på websider
> [...]

Kanskje en idé å nevne andre (kommende) bruksområder for kartmaterialet
også?   Jeg tenker først og fremst på vegplanleggere (a'la tomtom).  Det
finnes vel en eller flere open source varianter av slike som kan lese
kartdata fra OSM allerede?   Det er sikkert flere bruksområder også..

Det er kanskje vurdert og forkastet allerede, men skulle man også ha med
et politisk statement?  Offentlige kartdata burde vært fritt
tilgjengelig for bruk av andre enn de offentlige tjenestetilbyderne, og
at et et slikt frislipp ville vært samfunnsøkonomisk smart ?

--Magne