[NUUG kart] OSM - Plassering av bynavn på kartet

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Wed Dec 12 00:03:18 CET 2007

On Tue, Dec 11, 2007 at 08:55:01PM +0100, helgehaf at aitel.hist.no wrote:
> Jeg holder på å oppdatere gater i Trondheim. Nå oppdaget jeg at bynavnet
> "Trondheim" er plassert langt utenfor sentrum, men nær midten av
> bebyggelsen.  Kilden er earth-info.nga.mil.

Den datakilden er nok basert på at noen uten lokalkunnskap har
plassert et punkt, og det kan nok gjerne ha blitt midt i bebyggelsen
ja.

> På et veikart syns jeg det er naturlig å ha bynavnet i det man regner som
> sentrum. Er navnet bare plassert slik utfra et satelittbilde e.l. uten
> lokalkunnskap, eller er poenget at alt som er i passende avstand fra noden
> er "innenfor" byen?

Ja, sett den i sentrum.

> Jeg kunne tenke meg å flytte by-noden, men i det siste tilfellet kan det
> vel ha noe for seg å la den stå?

Det eneste jeg har sett som antok noe slikt var vel Osm at Home eller hva
det het som bestemte hva det skulle rendre basert på hvor by-noden
var, men det prosjektet har vel vært dødt ganske lenge.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre
bob at cakebox.net