[NUUG kart] Gjør ferdig Trondheim sentrum!

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Sun Dec 16 19:33:45 CET 2007

On Sun, Dec 16, 2007 at 06:55:41PM +0100, Bernt M. Johnsen wrote:
> Når det gjelder veitene i Trondheim: De som ikke er kjørbare med bil,
> hvis de settes opp som highway=pedestrian, ser de jo like prominente
> ut som Nordre gate, så jeg har inntil videre satt de som
> highway=cycleway uten at jeg er happy med det, mens jeg ser Bjørn
> bruker highway=footway. Noen tanker om det?

Hvis det er et bra sted å sykle, så bruk highway=cycleway. Hvis veita
er for smal til at det er smart å sykle, eller har en type trafikk som gjør
at det blir mer "fortau" enn "gang og sykkelveg" så bruk highway=footway.

Jeg synes vi overklassifiserer en del veger. Det er, etter min mening,
bedre å markere ei gate som highway=cycleway, motorcar=destination/permissive
enn å først kalle den highway=unclassified og etterpå prøve å finne
ut en måte å vise at det ikke er så lurt å kjøre der likevel.
(og ihvertfall helt umulig med en buss eller varebil)

En annen ting jeg urgler meg litt over er parkeringsplasser.
Nå har vi en del parkeringsplasser som er helt tildekket av et
nett av highway=service. Jeg synes det kun er hvis du har en
veg tvers over parkeingsplassen som du bruker for å nå noe bak
parkeringsplassen at du trenger å la en highway=service krysse
en parkeringsplass. (Kanskje også en hovedfartsåre på
parkeringsplassen hvis den er kjempestor.) Ellers burde veien
slutte på en node som deles med kanten av parkeringsplassen,
for å klart vise hvor man kjører inn og ut.
(Alt dette er bare min mening, altså.)

(Det er ikke nødvendig å _slette_ alle veiene som er tegnet på
parkeringsplassene, men kanskje sette highway=parking_lane eller
noe bedre. Så kan det kanskje rendres på en egnet måte en gang
i framtiden. Hvis resten av verden synes det er en god ide osv...)

	Steinar