[NUUG kart] Gjør ferdig Trondheim sentrum!

Bjorn Munch Bjorn.Munch at sun.com
Sun Dec 16 20:12:25 CET 2007


On 16/12 19.33, Steinar Hamre wrote:
> On Sun, Dec 16, 2007 at 06:55:41PM +0100, Bernt M. Johnsen wrote:
> > Når det gjelder veitene i Trondheim: De som ikke er kjørbare med bil,
> > hvis de settes opp som highway=pedestrian, ser de jo like prominente
> > ut som Nordre gate, så jeg har inntil videre satt de som
> > highway=cycleway uten at jeg er happy med det, mens jeg ser Bjørn
> > bruker highway=footway. Noen tanker om det?
> 
> Hvis det er et bra sted å sykle, så bruk highway=cycleway. Hvis veita
> er for smal til at det er smart å sykle, eller har en type trafikk som gjør
> at det blir mer "fortau" enn "gang og sykkelveg" så bruk highway=footway.

Isåfall vil jeg tro at de fleste smale veitene (som ikke har
biltrafikk) vil være av "fortaus"-typen.  De kan være brolagt i
tillegg til smale.
 
> Jeg synes vi overklassifiserer en del veger. Det er, etter min mening,
> bedre å markere ei gate som highway=cycleway, motorcar=destination/permissive
> enn å først kalle den highway=unclassified og etterpå prøve å finne
> ut en måte å vise at det ikke er så lurt å kjøre der likevel.
> (og ihvertfall helt umulig med en buss eller varebil)

Jeg bruker highway=residential, motorcar/motorcycle=destination hvis
den er skiltet med "forbudt for motorkjøretøy" med undertekst "gjelder
gjennomkjøring", men ellers har karakter av en vanlig vei (som regel i
boligstrøk).

Er den skiltet som gang-og sykkelvei med undertekst "kjøring til
eiendommene tillatt" så bruker jeg highway=cycleway,
motorcar=destination.

Poenget er om veien i utgangspunktet er laget for biler eller for
sykler/gående.

- Bjørn


More information about the kart mailing list