[NUUG kart] Gjør ferdig Trondheim sentrum!

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Sun Dec 16 22:20:37 CET 2007


On Sun, Dec 16, 2007 at 08:12:25PM +0100, Bjorn Munch wrote:
> On 16/12 19.33, Steinar Hamre wrote:

[ Kontekst: svært trang gate som det er lov å kjøre igjennom. ]

> > Jeg synes vi overklassifiserer en del veger. Det er, etter min mening,
> > bedre å markere ei gate som highway=cycleway, motorcar=destination/permissive
> > enn å først kalle den highway=unclassified og etterpå prøve å finne
> > ut en måte å vise at det ikke er så lurt å kjøre der likevel.
> > (og ihvertfall helt umulig med en buss eller varebil)
>
> Jeg bruker highway=residential, motorcar/motorcycle=destination hvis
> den er skiltet med "forbudt for motorkjøretøy" med undertekst "gjelder
> gjennomkjøring", men ellers har karakter av en vanlig vei (som regel i
> boligstrøk).

enig

> Er den skiltet som gang-og sykkelvei med undertekst "kjøring til
> eiendommene tillatt" så bruker jeg highway=cycleway,
> motorcar=destination.

enig

> Poenget er om veien i utgangspunktet er laget for biler eller for
> sykler/gående.

Veitene i midtbyen var vel noen laget for hest og kjerre og
andre for fotgjengere. :) Tror kanskje vi kan si at syklene har
tatt over de fleste veitene, mens sånne steder som Credoveita og
Ravelsveita øst for Bersvendveita er footway? (Du kommer
igjennom med sykkel på et vis, men det er langt smalere enn de
fleste veitene.)

	Steinar


More information about the kart mailing list