[NUUG kart] "unwayed segment" langs riksvei 3 i Østerdalen (OSM)

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Thu Dec 27 00:58:41 CET 2007

helgehaf at aitel.hist.no wrote:
> Riksvei 3 er ok, men sammen med riksveien går det en overlappende vei med
> mye færre noder. Den har "note=FIXME previously unwayed segment."
>
> Er denslags bare å slette når man ser det, eller brukes det til noe?

I utgangspunktet er det bare å slette når du har bedre data, men sjekk
gjerne at det ikke er andre annoteringer som du også burde ta med over
i den bedre veien.  Jeg har selv gjort tabben med at jeg har lagt inn
en vei uten å sjekke at det faktisk var vei der fra før (ved at jeg har
bevegd meg utenfor den boksen som er lastet ned).

Nå fant jeg ikke akkurat den veien du snakker om her i farten (RV3 er lang),
men jeg bet meg merke i et par andre små detaljer..  Tynset het 'Tynnset'
(jeg renamet den til Tynset), og er merket som 'town'.  Vi har vel en slags
enighet om at kun steder med offisiell bystatus skal merkes som 'city' eller
'town' ?

Jeg har tenkt litt på at det er et veldig stort spenn på størrelsen på steder
vi markerer som 'village'.  Hvis en 'hamlet' bare er et par hus, så vil ethvert
sted med 3-4 hus og oppover til 8000 innbyggere være en 'village'.  Det
er en vesensforskjell mellom steder som Krokstadøra og Volda (ingen av de to
har bystatus).

--Magne