[NUUG kart] OSM med norske byer

Espen Talberg espental at gmail.com
Sun Jun 3 12:44:13 CEST 2007

Jeg har laget en liste som kan åpnes i JOSM med navn over de 95 byene i
Norge. Dataen i listen ønsker jeg etter hvert å sende inn til OSM. Før
jeg sender inn endringene til OSM så ønsker jeg meg å få
tilbakemeldinger og evnt. dobbeltsjekket dataen.

Først:
- Datakilde: http://earth-info.nga.mil/gns/html/cntry_files.html
- Norske byer: http://www.kommunal-rapport.no/index.gan?id=3725&subid=0
- Motivasjon: Portugal har et fungerende kart nesten kun med stedsnavn
- Byene er kategorisert slik som OSM wiki anbefaler:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Map_Features#Places
- Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen blir markert som 'city', resten
blir 'town' eller 'village'.

http://merg.net/Members/espental/xml.osm

De få norske stedsnavnene som allerede finnes på OSM kartet vil bli
beholdt.  Byer med et innbyggertall som tilsier at 'place' taggen er
ukorrekt bør helst endres. Jeg vet at dette gjelder Moss, Fredrikstad,
Sarpsborg og Askim da jeg la disse på kartet for en stund tilbake.

Hilsen
Espen Talberg