[NUUG kart] OSM med norske byer

Espen Talberg espental at gmail.com
Sun Jun 3 18:11:27 CEST 2007

Takk for tilbakemeldingen jeg fikk.

Knut Arne Bjørndal wrote:
> Så vidt jeg vet har vi ingen offisiell forskjell mellom disse byene og
> andre, men jeg er enig i at det er greit å markere de forskjellig -
> etter internasjonal størrelsesorden er det veldig lite byer i Norge.
>
> Men jeg er ikke helt enig i å bruke village-verdien for disse, det er
> veldig mange steder hvor det passer å bruke village, og jeg syns de
> skal holdes separert fra steder med bystatus.

> Merk også at wikien sier "As defined by national/state/provincial
> government", og i Norge betyr nok det egentlig place=city for alle
> steder med bystatus.

Dette var min første tanke også. Etter å ha fått noe tilbakemeldinger i
OSM IRC kanalen så _tror_ jeg dog at 'city', 'town' og 'village' er
ganske gode tagger i Norge.

I enkelte strøk er det tett med byer og da blir det litt trangt om
plassen på kartet. Etter å ha sett hvordan Mapnik tegner bynavnene Moss,
Fredrikstad og Sarpsborg så tror jeg det er bra og endre disse byene til
'town'. Svært ofte bli ett av navnene ikke tegnet i det hele tatt på
grunn av mangel på plass.

Jeg synes også at det kan det være bra å markere forskjeller på
middelsstore og små byer. Greit nok at små steder har bystatus, men de
er så små at det ikke blir helt korrekt å gi disse en 'town'-tag ved en
sammenligning med tilsvarende europeiske småbyer. I tillegg så synes jeg
det er fornuftig at småstedene separeres litt mot mellomstore byer i Norge.

En annen ting som kan gjøres er å justere grensene for storby, by og
småby i Norge. Wikien anbefaler disse verdiene:
 > 100.000 city
 > 10.000  town
< 10.000 village

Tanker om dette? :
* droppe 'village' men beholde 'city' og 'town'?
* endre grensene?
* beholde taggene slik den er?

> Jeg ser du har satt created_by=Espen, created_by-taggen er ment for
> editoren du bruker, data om hvem som har endret det lagres separat i
> databasen.

Ok. Her har jeg muligens missforstått litt da jeg trodde det skulle være
mulig å spore tilbake endringer til enkeltpersoner/grupper. Jeg har
markert alt som 'Espen' i tilfelle jeg har gjort feil så er det mulig å
tilbakeføre dette til meg. Dersom jeg har gjort feil vil jeg gjerne vite
det så jeg kan korrigere mine mistak.

Jeg kan selvfølgelig endre praksis på dette.

> Du bruker også note for å angi kilden, sett heller
> source=earth-info.nga.mil.

Det skal jeg gjøre. Den taggen hadde jeg ikke sett :-)

Grunnen til at jeg har lagt med kildereferanse er at dette er tredje
gangen jeg lager en slik liste. Første liste var resultatet av avlesning
fra andre kart. Andre liste var tatt fra geonames.org, som har noe
kildemateriale fra googlemaps eller lignende. Resultatet viste seg å
være et ganske omstendig arbeid nor alt kom til alt.

> Og i is_in har du <Fylke>, Norway, NO. Tror normalen er å bare bruke
> Norway.
I eksemplet presentert på wikien  ser slik ut: «is_in=Sheffield,South
Yorkshire,England,UK». Forkortelsen for land ser ut til å være ønsket så
jeg har lyst til å ta dette med dersom det ikke er store
motforestillinger mot dette.

En annen ting: Det kanskje et litt sært eksempel de har presentert på
wikien da UK består av flere nasjoner.

> Hva har disse som place= nå, og hva tenkte du å rette det til? Om det
> er fra city til town er jeg helt for det, noe under det syns jeg høres
> rart ut.

Moss, Fredrikstad, Sarpsborg er markert som 'city'. Askim er markert som
'town'. Til sammenligning er Halden og Strømstad mest trolig markert som
'town' dersom vil titte.

Hilsen
Espen Talberg