[NUUG kart] OSM med norske byer

Espen Talberg espental at gmail.com
Sun Jun 3 20:23:13 CEST 2007

Knut Arne Bjørndal wrote:
> Ja, jeg er enig i at det er gode tagger, men jeg syns osm-dataene skal
> gjenspeile den politiske klassifikasjonen stedene har, og i Norge
> betyr det at en del steder skal kalles by selv om det i alle
> sammenligninger blir rimelig dumme greier.

Ok, den tar jeg til etterretning. Da gjør jeg om til kun to kategorier
på norske byer --> 'city' og 'town'

> Fins det frie kilder med oversikt over innbyggertall i byer? Det kan
> være en bra indikator for en renderingmotor på hvor stort et stedsnavn
> kan være.

Jeg har brukt SSB og Wikipedia. Så vidt jeg har forstått så er SSB en
fri kilde, men de _ønsker_ at det er referert til SSB fra de som
benytter seg  av dataen. Dataen SSB har gjort tilgjengelig er litt vrien
å lese, så da har jeg benyttet Wikipedia i noen tilfeller.

* http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/tab-2006-07-05-01.html
* http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_byer

> I eksempelet er det England som er landet, UK er regionen. For noe
> tilsvarende må vi bruke is_in=<Fylke>,Norway,Scandinavia, men jeg tror
> det blir bare tull. Vet man at noe er i Norge kan man trivielt
> plassere det i Skandinavia og Europa.

Ok, også tatt til etterretning.

Da oppdaterer jeg XML-filen, så venter jeg litt i tilfelle noen kommer
med flere merknader.

Takk skal du ha Knut Arne for at du hjalp meg.

Hilsen
Espen Talberg