[NUUG kart] Kontrollere nybegynner bidrag

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Thu Aug 7 12:48:24 CEST 2008

"Daniel Scheidegger" <daniel at scheidegger.no> wrote on 07.08.2008 12:34:45:

> Hei
> Jeg har begynt å legge informasjon inni OSM. Før jeg gjør alt for mange
> feil ønsker jeg at noen hadde sett på det jeg har lagt inn.

> 1. Hvorfor er forandringen jeg har gjort kun synlig i Osmarender og ikke
> Mapnik som er standarden når man går til OSM?

Mapnik rendrer hver torsdag så det har kanskje kommet med i dag?  Den tar
ned alle vektordata tidlig onsdag så alt etter det kommer ikke med.

> 2. Tar det noen tid eller må det godkjennes av noen før det legges i
hovedlayeren?

Se over.

> 3. Kan man også få inn flyfoto i JOSM?

Ja, det finnes en plugin for det mener jeg å ha sett.  Eller du kan bruke
satelitt/flyfoto direkte i nettleseren.  Husk å ikke bruke noe flyfoto
hvor ikke rettigheter er avklart.

> 4. Finnes det annet verktøy dere anbefaler?

Det finnes flere.  Jeg bruker bare JOSM.  Den er bra når du blir vant til
den synes jeg.

> 5. Under "Your GPS traces" kan jeg ikke finne noe jeg har lagt inn. Er
> dette kun de sporene jeg har lastet opp med "Upload GPX File"?

Ja.

> Jeg er klar over at jeg hadde fått svar på disse spørsmålene ved å lese
> gjennom hele Wiki og lese alle oppskrifter. Men jeg har ikke den
> nødvendige tiden og ønsker å komme i gang snarest.

Det er greit.