[NUUG kart] Kontrollere nybegynner bidrag

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Thu Aug 7 21:19:10 CEST 2008

Hei,

On Thu, Aug 07, 2008 at 12:34:45PM +0200, Daniel Scheidegger wrote:
> Jeg har begynt å legge informasjon inni OSM. Før jeg gjør alt for mange feil
> ønsker jeg at noen hadde sett på det jeg har lagt inn.

Da er det lettest om du gir oss en URL til det du har lagt inn. Det er
litt plagsomt å søke opp hva en bestemt person har gjort.

>    1. Hvorfor er forandringen jeg har gjort kun synlig i Osmarender og ikke
>    i Mapnik som er standarden når man går til OSM?

Osmarender er en XSLT-transform som konverterer data fra OpenStreetMaps
eget XML-format til en SVG-fil (som også er XML-basert), og rendrer den
gjennom inkscape. Dette kan gjøres for hver flis (tile) uten noe mer om
og men, og gjøres derfor kontinuerlig.

Mapnik krever at hele databasen konverteres og lastes inn i postgis, og
så kan flisene rendres derfra. Siden dette lettest gjøres for hele
databasen samtidig skjer det bare en gang i uka, rett etter at den
ukentlige dumpen av planet.osm (den fulle OSM-databasen) er gjort. Det
betyr at man sånn ca. hver torsdag har en ny mapnik-rendring.

Grunnen til at mapnik er standarden når man går inn på openstreetmap.org
er at den rendrer penere.

>    2. Tar det noen tid eller må det godkjennes av noen før det legges i
>    hovedlayeren?

Nei, ikke annet enn det jeg skrev ovenfor. Det skjer en gang i uken,
uten noe mer godkjenning eller lignende.

>    3. Kan man også få inn flyfoto i JOSM?

Ja, om du bor i et område med flyfoto så. Satellittfoto kan du få inn
for hele verden. Pluginen du vil ha heter wms.

>    4. Finnes det annet verktøy dere anbefaler?

JOSM er det beste verktøyet for tiden, særlig på grunn av alle
pluginene, for eksempel for å laste inn geotaggede bilder, så man kan
knipse skilt og slikt og få dem rett plassert.

Og bare gi programmet litt tid. GUIet er altfor knotete, men man blir
vant til det etterhvert.

>    5. Under "Your GPS traces" kan jeg ikke finne noe jeg har lagt inn. Er
>    dette kun de sporene jeg har lastet opp med "Upload GPX File"?

Ja. Det bør du forøvrig gjøre, slik at man senere kan bruke mange spor
fra det samme området og statistisk interpolere punktene for å få
plassert veiene mer nøyaktig. (Jeg er alt for sløv på dette selv)

> Jeg er klar over at jeg hadde fått svar på disse spørsmålene ved å lese
> gjennom hele Wiki og lese alle oppskrifter. Men jeg har ikke den nødvendige
> tiden og ønsker å komme i gang snarest.

Ja, jeg vet det. Wikien er alt for usystematisk, og hadde hatt godt av
at noen klargjorde litt fornuftig oppsatt info for nybegynnere. Jeg har
skrevet en veldig kort intro til hva prosjektet på:
http://www.pvv.org/~einarr/osm/openstreetmap.pdf

Kanskje ikke noe særlig nytt for deg der, men jeg skrev det for å kunne
kaste det på venner av meg som lurer på hva OSM er for noe. (Jeg har
egentlig planer om å skrive et par sånne to-siders-dokumenter til, men
jeg har ikke hatt tid ennå.)

En annen ting du kan være interessert i er å se på
http://blogs.openstreetmap.org/ som er en blogg-aggregator. Det er en
grei måte å følge litt med på ting som skjer rundt OSM uten at det
krever særlig med tid. Alt folk skriver i "diary"-feltet kommer inn der,
pluss en del blogg-innlegg fra folk som jobber med prosjektet.

--
Einar Ryeng