[NUUG kart] "primary" er IKKE "fylkesveg" !

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Fri Aug 8 07:04:48 CEST 2008

Knut Arne Bjørndal wrote:

> Litt usikker på om jeg er enig der, hvis man bare har lanes=1 vil nok
> antagelsen være at det bare er plass til en bil i bredden.
>
> est_width er veldig lurt, da er det mulig å gjøre ganske gode
> antagelser om hvor (lite) egnet en vei er for større kjøretøy.

http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Image:NO-RV7-18Wheeler.jpg

Jeg tror det er et større problem at enn antar at det er 2 felt, en et.
Vi vet at endel lastebilsjåfører. Noe av målet er er at lastebiler
f.eks. ikke kjører inn i Eksingedalen. for å kutte svingen noen mil
mellom E39 og E16, men kjører ned til Vågsbotn.

På en annen side, er jo E16 smalere enn bildet over litt før avkjørselen
til Ekisngedalen, så jeg kan se problemet på stam og riksveier, med at
de tror at det er et felt, men ikke på fylkesveier. Kjører du inn på en
fylkesvei, så skal du som regel inn der.

lanes=1 sammen med at det ikke er noen oneway=yes på korte delerer av
strekningen, så burde jo et program kjøre inn på RV7 mellom Bergen og Oslo.

Det er vel slike feil som dere bekymrer dere for ved å bruke lanes=1:

---8<---8<---8<---8<---8<---8<
Oppgir du ønsket kjørerute fra Haugesund til Trondheim, foreslår
Microsoft Mappoint at du først kjører til Aberdeen i Skottland og videre
sørover via London, Norwich, Calais og København, før du tar strake
veien opp E6 til Trondheim.
http://www.geocaching.no/forum/forum-digitalekart-no/499-microsoft-mappoint-viser-veien.html

PS. 3meter brei gang og sykkelsti er fra asfaltkant til asfaltkant,
bredden på felt, etter veitrafikknormen, er fra malt stripe til malt stripe.
--
Mike