[NUUG kart] "primary" er IKKE "fylkesveg" !
Sverre Didriksen
sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Aug 8 11:13:37 CEST 2008
"Gustav Foseid" <gustavf at gmail.com> wrote on 08.08.2008 11:08:06:
>
> On Fri, Aug 8, 2008 at 9:33 AM, Sverre Didriksen
<sverre.didriksen at usit.uio.no
> > wrote:
> Kom litt sent inn i debatten her, men jeg er mest enig i tidligere
forslag
> om at veier uten gul midtstripe merkes men lanes=1 og at de med gul
(eller
> i noen tilfeller hvit) midtstripe merkes med lanes=2 eller evnt mer der
> det er flere felt. Det er slik jeg har oppfattet kjørefelt helt siden
jeg
> fikk førerkort for en 20 års tid siden. Og "lanes" er etter min
> oppfattning akkurat det samme som kjørefelt.
>
> Vegen har to kjørefelt, de er bare ikke merket opp. Vegene som er 5,9
> meter brede er beregnet for tovegstrafikk, at trafikk skal kunne møtes
og
> har ikke møteplasser. Det blir absurd å snakke et kjørefelt på samtlige
> grusveger, nesten alle veger i boligområder, mange mil sammenhengende
> riks- og stamveger, bare fordi feltene ikke er markert opp. Ta en titt i
> Statens Vegvesens vegnormal (håndbok 017), så ser du at de mener at en
> enfeltsveg er 3,5 meter. Bredeste tillatte kjøretøy i Norge er 2,6 meter
> pluss sidespeil, forøvrig.
>
> Jeg mener at en veg må ha møteplasser (eller være envegskjørt) for at
> lanes=1 skal gi mening. For å angi at en veg er smal finnes width, så
kan
> man heller legge inn dette og la være å legge inn lanes. Veger med
stiplet
> kantlinje er alltid under 6 meter asfaltbredde, så da kan man legge inn
> noe like under som width.
>
Hvordan gjør de dette i andre land? I Danmark f.eks. er det jo mange
veier av denne typen.
-Sverre
More information about the kart
mailing list