[NUUG kart] Turistforeningshyttene

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Wed Dec 10 13:20:31 CET 2008

2008/12/10 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>:
> Generelt tror jeg det er veldig viktig å gjøre dette enkelt.  Det har
> etter min mening en tendens til å blir for komplisert med for mange tagger
> og verdier for hver tag.  Kartene kan fort blir rotete og vanskelige å
> lese.  Se f.eks. på traktorveier (track).  På et o-kart som normalt er noe
> av det mest detaljerte man får er det normalt bare en eller to typer
> traktorveier.  At OSM har 5 er for mye.

Helt enig i at det bør være enkelt og at OSM ofte går av skaftet
m.h.p. detaljer (Se bare sac_level og annet dill rundt path mens
norske topografiske 1:50000-kart har 2 typer stier: Merket og
umerket). På den annen side, O-kart er detaljert med hensyn på
løpbarhet. Hvorvidt en vei er grus eller asfalt er uinteressant (og
kartene differensierer ikke på det, heller). OSM'ere nede i Europa
mener at paved vs. unpaved er en utrolig viktig egenskap ved en vei.
Så hva de forskjellige ønsker å bruke OSM til vil farge hvilken
detaljgrad  de ønsker på taggingen.

> Det bør være en eller maks to typer hytter.  En generell tag som f.eks.
> man_made=hut og så kan man ha et par tagger som sier om den er privat, for
> utleie, overnatting, med servering etc.  Og på kartet rendres det likt,
> som hytter på vanlige kart.  På elektroniske kart og GPSer får man så opp
> all tilleggsinfo.  Hytter på størrelse med Gjendesheim bør man vel kanskje
> vurdere å legge inn som hotell tror jeg.

Ingen problemer med det du skriver. Det jeg primært etterlyste, var en
standard (eller konsenus) for hvordan vi gjør dette i Norge (begynte å
tenke på dette etter at jeg under tvil la inn Renndølsetra og
Innerdalshytta som "guesthouse"). Standarden bør også inn på den
norske OSM-wikien.

> -Sverre

> vært
> også