[NUUG kart] Turistforeningshyttene

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Thu Dec 11 16:41:43 CET 2008

On Thu, Dec 11, 2008 at 12:59:36PM +0100, Bernt M. Johnsen wrote:
> Uansett så trenger vi en standard å forholde oss til, en kjapp sjekk viser at
>
> Gjendebu og Finse 1222 er hotel
> Gjendesheim, Turtagrø, Juvasshytta og Leirvassbu er hostel
> Renndølsetra og Innerdalshytta er guest house (mea culpa)
> Krossbu er cafe
> Nedalshytta er cabin
> Fondsbu er hamlet (Men det er Gjendesheim også, så kanskje ok hvis det
> ikke er overnattingsstedet som er tagget)
>
> Slik det er nå, spriker det for mye til å være brukbart, derfor
> trenger vi en nasjonal standard (på samme måte som vi her i landet har
> [...]

Jeg er enig i det.  Men det tar tid å få etablert noe slikt, og folk
akkumulerer en del data i mellomtiden.  Jeg synes egentlig det er like
greit å få ting inn i databasen mens man venter, men jeg har unnlatt å
legge inn blant annet NTNUI-koier fordi jeg ikke gadd å tenke ut en
fornuftig tagging.  Hvor mange land har hytter av DNT-aktig type?

Er det noen som vet hvordan slike hytter oppfører seg i andre land enn
Norge og Sverige?  Svenskene ser ikke ut til å ha lagt sine inn på
kartet ennå, og som Bernt sier er det tagge-anarki i Norge.

Forslag til tagging:

Ubetjente og selvbetjente hytter:
   tourism=cabin # Finnes ingen relevant tag på Map_Features
   operator=DNT
   access=public # Kontra private eller membership for NTNUI og
                 # lignende organisasjoner.

Betjente hytter:
   tourism=guest_house  # Nærmeste tag i Map_Features er hostel.
   operator=DNT

Hvorvidt og hvordan man skal tagge forskjellen mellom ubetjente og
selvbetjente hytter vet jeg ikke.  Jeg synes ikke det bør gjøres i
tourism-taggen da disse hyttene for de fleste formål er like og det bare
er dersom du skal besøke dem og kjøpe mat der at du ser forskjellen.
Ingen vits å belaste alle andre rendrere med ekstra regler bare av den
grunn.

--
Einar Ryeng