[NUUG kart] Fwd: [OSM-talk] N2000 database from Statens kartverk

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Fri Dec 12 14:38:28 CET 2008

On Fri, Dec 12, 2008 at 02:00:31PM +0100, Espen Talberg wrote:

> Jeg fant ved en tilfeldighet følgende lenke i dag:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potential_Datasources#N5000
>
> Der har en OSM'er vært i kontakt med Statens Kartverk og fått til svar
> at: "N5000 Kartdata er et gratis datasett som du fritt kan benytte.
> Ved publisering setter vi pris på at det påføres:
> ”Kartgrunnlag: Statens kartverk” "

N5000 er spesiell.  I motsetning til alle andre serier med kartdata kan
den lastes ned direkte fra nettsidene til kartverket, og sannsynligvis
fint importeres i OSM også.  Om feilen i disse dataene følger de andre
dataseriene til kartverket er det dog en maksimal feil på rundt 5
kilometer i N5000, som gjør at det ikke er noe der som kan brukes i
OSM-sammenheng.

N2000 har en vanlig kommersiell lisens.  Jeg antar lisensen tillater
fremstilling av bitmap-kart til web-publisering, men den setter nok også
begrensninger på hvordan disse kartene kan brukes videre.  Hvorvidt
dette er forenelig med wikipedias illustrasjonspolitikk vet jeg ikke,
men vi må ihvertfall passe på at disse dataene ikke finner veien inn i
openstreetmap.

--
Einar Ryeng