[NUUG kart] Møte med UD om grensa Norge-Finland

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Tue Dec 16 13:29:49 CET 2008

Bernt M. Johnsen wrote:

> Ikke enig. Grenserøysa er jo et objekt i terrenget i som jeg synes
> trenger en eskplsitt tag (Det lages jo mange punkter av andre formål,
> f.eks. har jeg sett folk legge ekstra punkter i en grenseknekk for å
> lure besier-algoritmen til å ikke lage en kurve utav knekken, og det
> er greitt å kunne skille grenserøysene fra slike punkter).

Bezier kan vel stoppes bedre ved å tagge grenselinja med
"bezier=no"? eller mer generelt "render=straight", så kan man
evt. legge inn fler muligheter om behov skulle oppstå.
Bezier er fint for veier, elver o.l. der alt går i buer. Kartets rette
linjer er bare en dårlig approksimasjon. Grenser kan være anderledes.
Noen grenser følger elveløp, og da er vel bezier greit nok,
for andre grenser burde en tag være tingen. De ekstra punktene
er ikke reelle, og det er vel vanskelig å plassere dem eksakt.

Helge Hafting