[NUUG kart] Sykkelruter

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Fri Feb 1 11:34:15 CET 2008

On 01/02/2008, Einar Ryeng <einarr at pvv.org> wrote:

> lcn_ref/ncn_ref
>
> Jeg skjønner motivasjonen for å få ting rendret så fort som mulig, men
> er ikke helt enig i løsningen. Jeg synes dette er en typisk bruk av
> relasjoner, og at vi derfor ikke bør ta hensyn til hva en enkelt
> renderer gjør. Relasjoner er nytt, så det er helt naturlig at de ikke
> rendres overalt ennå, men det betyr ikke at vi ikke skal legge dem inn i
> databasen.

Relasjoner av den typen jeg har lagt inn *blir* rendret i sykkelkartet. Og
jeg er enig i at relasjoner er en god ting, teknisk sett. Men, vi diskuterte
på den sosiale happeningen i Trondheim at OSM ikke var kommet like langt som
Wikipedia i å gjøre det lett for "mannen i gata" å redigere kart. Relasjoner
gjør det vel ikke akkurat enklere, og vil vel kreve gode SW-lønsinger før
det blir enkelt for hvermannsen å håndtere det. Så, jeg er lit ambivalent
m.h.p. relajsoner (forløpig).

Hva gjør vi med [ln]cn_ref dersom to sykkelruter går langs den samme
> veien et stykke?

Sant nok,  men det problemet gjelder vel bilveier enkelte steder også? Et
eksempel jeg kan komme på i farten er E39 og RV610 som følger samme vei
gjennom noen 100 meter gjennom Sande (i Sogn og Fjordane).

--
Bernt Marius Johnsen