[NUUG kart] Rundkjøring i tunnell

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Mon Feb 11 09:54:59 CET 2008

On Sun, Feb 10, 2008 at 11:13:49PM +0100, Helge Hafting wrote:
> Åsmund Grammeltvedt wrote:
> Såvidt jeg vet har osmarender et forum for utvikling. Du kan melde fra
> om problemet der. Det er sikkert noe så enkelt som at de ikke har tenkt
> seg muligheten for underjordiske kryss og rundkjøringer.

Jeg husker ikke i farten om det fins en ticket for dette i trac, men
http://trac.openstreetmap.org/ er stedet for bugrapporter.

> Generelt registrerer vi ting slik som de er - vi lager ikke feil for å
> tekkes
> tegneprogrammene. Det er nok av utviklere som ser på slike ting, og
> dette er neppe noen vanskelig sak. For øyeblikket tegner de
> sannsynligvis en bue hver gang en veibit med tunnell ender - selv om
> den munner ut i en annen tunnell. Forbedringen er enkel, og går på å
> bare tegne buer der det skifter mellom tunnell og ikke-tunnell.

Jeg har sett litt for reglene for tunneler og kan ikke se noen enkel
måte å løse dette problemet på, osmarender jobber med en og en way, og
man kan ikke så vidt jeg vet spesifisere i reglene noe om hvilke ways
som er knyttet til way-en det gjelder.

Her er forøvrig et eksempel for reglene for tunneler:
<rule e="way" k="tunnel" v="true|yes">
  <rule e="way" k="highway" v="primary">
    <line class='tunnel-casing highway-primary-casing tunnel'
    mask-class='tunnel-core highway-primary-core'/>
    <line class='highway-primary-casing highway-tunnel-ends'/>
  </rule>
</rule>

.highway-tunnel-ends {
  stroke-opacity: 0;
  fill: none;
  marker-start: url(#marker-tunnel-start);
  marker-end: url(#marker-tunnel-end);
}

Jeg skal prøve å få tak i 80n og høre om han har noen mulig løsning på
problemet.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre