[NUUG kart] Digitale tettstedsgrenser fra SSB

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Thu Jan 10 04:23:17 CET 2008

Dette virker nesten litt for godt til at det er sant. Les selv:

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/

Jeg tror det skal gå greit å få importert disse automatisk.

( Databasen kan åpnes i gnumeric. Shapefilene ser ut til å la seg parse
med python sin ogr-modul.  Jeg fikk litt 'inspirasjon' fra:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Falkland_Islands/Converting_Government-supplied_data )

Da får vi plassering, utstrekning, folketall og navn på alle place=village
og større. Jeg har lyst til å importere dette til hvert sitt area
med place=village (hvis det ikke har bystatus e.l.), name=NN, population=X,
population:density=DD, area=AA, no:ssb:tettstedid=II
source_ref=http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/,
source=SSB.no

Noen ting å tenke på:
1. Hvis du ser på datene, kan du se at en del tettsteder har en del
tilhørende satelittettsteder. Dette blir flere separate area på
samme tettsted. Kan vi løse dette med relations?
2. I dag har vi noder som er plassert utifra hvor navnet på byen/tettstedet
skal være.  Kan vi beholde dette om samtidig markere området?
Hvor putter vi metadata? Igjen kan relations brukes?
3. Noen ganger er det mismatch mellom SSB sine tettsteder og hva som
er veiskiltet. (Et SSB-tettsted skiltet som flere eller et skiltet
tettsted er flere tettsted etter SSB-definisjonen.) Er dette et problem?

En siste morsom ting er at disse dataene kan være stor hjelp til å anslå
hvor langt vi har kommet i å kartlegge Norge. (Et tettsted må  praksis være
dekket av veier og landuse med en viss minsteavstand for å kunne oppfylle
SSBs definisjon)

	Steinar