[NUUG kart] Digitale tettstedsgrenser fra SSB

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Thu Jan 10 09:49:11 CET 2008

On Thu, Jan 10, 2008 at 04:23:17AM +0100, Steinar Hamre wrote:
> Da får vi plassering, utstrekning, folketall og navn på alle place=village
> og større. Jeg har lyst til å importere dette til hvert sitt area
> med place=village (hvis det ikke har bystatus e.l.), name=NN, population=X,
> population:density=DD, area=AA, no:ssb:tettstedid=II
> source_ref=http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/,
> source=SSB.no

Et problem med area= er at det nå er i bruk for å markere at veier som
normalt er lineære skal regnes som områder (f.eks. highway=pedestrian,
area=yes).

Er areal noe vi egentlig trenger å ta med, vi har jo polygonet, og om
det senere blir oppdatert vil man neppe huske å regne ut areal. Hvis
vi har bruk for det til et eller annet kan vi vel heller regne det ut?

> Noen ting å tenke på:
> 1. Hvis du ser på datene, kan du se at en del tettsteder har en del
> tilhørende satelittettsteder. Dette blir flere separate area på
> samme tettsted. Kan vi løse dette med relations?

Det høres naturlig ut. Men hvor skal vi plassere metadataene, på et
"hoved-polygon", på relation eller et helt annet sted?

> 2. I dag har vi noder som er plassert utifra hvor navnet på byen/tettstedet
> skal være.  Kan vi beholde dette om samtidig markere området?
> Hvor putter vi metadata? Igjen kan relations brukes?

Jeg vil foreslå at vi kun markerer området, og lar rendreren bestemme
hvor teksten skal plasseres.

Alternativt, hva med en node med place=village|town|city name=... og
en relation til polygonet? Men da kommer spørsmålet om hvor denne
noden skal plasseres... Dette er en av grunnene til at jeg foreslår å
kun lage polygoner.

Et annet spørsmål er hva vi gjør med de place-nodene som allerede
ligger i databasen.

> 3. Noen ganger er det mismatch mellom SSB sine tettsteder og hva som
> er veiskiltet. (Et SSB-tettsted skiltet som flere eller et skiltet
> tettsted er flere tettsted etter SSB-definisjonen.) Er dette et problem?

Jeg syns ikke det. Et stedsnavn er et stedsnavn, uavhengig av
skilting.

> En siste morsom ting er at disse dataene kan være stor hjelp til å anslå
> hvor langt vi har kommet i å kartlegge Norge. (Et tettsted må  praksis være
> dekket av veier og landuse med en viss minsteavstand for å kunne oppfylle
> SSBs definisjon)

Det hadde vært kult å autogenerert et slikt anslag, noen med fritid
til overs som føler kallet? :)

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre