[NUUG kart] Digitale tettstedsgrenser fra SSB

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Fri Jan 11 00:24:24 CET 2008

On Thu, Jan 10, 2008 at 10:04:29PM +0100, Kai Stian Olstad wrote:

> Nederst på alle sider finner man Copyright og den kan man lese mer om
> her http://www.ssb.no/vis/include/copyright.html

1. Jeg vil oppfatte den veldig spesifikke opplysingen om rettigheter for
"Digitale tettstedsgrenser med tilhørende informasjon" til å overstyre
denne generelle.

2. Vi _gir_ henvisning til kilden med source og source_ref. Dersom
du henter dataene fra osm, vil du få kilden. (Vi kan ikke uten videre
garantere at alle former for _avledet_ informasjon alltid inneholder
attribution.)

3. Fakta kan ikke copyrightes, men en representasjon eller sammenstilling
av data kan copyrightes. SSB har ikke copyright på at Skomrak hadde
214 inbyggere den 1.1. 2007, men de kan ha (vil i Norge per default ha)
copyright på tabellen over alle tettsteder. (Hvis jeg prøver å gjøre noe
"lurt" for å kommunisere hele tabellen og "undra" denne fra copyright vil
jeg ha brutt copyrighten. Derimot hvis jeg legger inn attribution på alle
måter som er praktisk mulig, så er jeg på den trygge siden.)

4. Lisensen for OSM er CC- _Attribution_ -ShareAlike. OSM-lisensen krever
altså attribution. Til en vis grad kan det argumenteres at man bryter sin
egen lisens ved å ikke alltid gi det. Men hvis du laster ned planet.osm og
faktisk får tak i _dataene_, så får du source/source_ref og dermed
attribution. Copyrightlovgivningen setter faktisk ganske høye krav
for at noe skal være mulig å ha copyright på, og du må inkorporere _mer_
enn en gjennkjennbar bit for å være bundet.

5. Det burde ikke være noe problem å kontakte SSB for å klargjøre dette.
Dvs fortelle dem at når dataene brukes som en svært liten del av et kart
sammen med data fra tusenvis av andre bidragsytere, så er det
vanskelig å gi en mer prominent henvisning til SSB. Hvis det er noen
her som forlanger at jeg gjør det først, så skal jeg se om jeg kan
forstyrre dem ;-)

6. Dette er ikke en unik situasjon. Det har i det siste vært flere
tilsvarende diskusjoner på talk. Og dataene, de kommer inn. ;-)

	Steinar