[NUUG kart] Motortrafikkveg / Motorveg kl. B

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Sun Mar 2 14:24:01 CET 2008

Bernt M. Johnsen wrote:
> Ser at hvis den blir tagget med highway=motorway, får den implisitt en
> enveiskjøringspil. Dessuten er den jo ikke helt hht.
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Tag:highway%3Dmotorway som
> krever separerte kjøreretninger (m.a.o Motorvei kl A).
>
> Hva gjør vi med disse? Det jhadde jo vært kjekt å få skilt de ut fra
> trunk/primary siden det er en egen vegklasse i alle fall her i landet.

Motorveg kl. B er en vegklasse som er mest vanlig i Skandinavia, og
mindre vanlig ellers.  I Sverige kalles det "Motortrafikled", og i
Danmark "Motortrafikvej".  I begge disse landene merkes de som "trunk"
(jfr. de resp. lands mapfeaturesider).  Andre navn for veger som er
i denne kategorien er "autostrasse, semi-motorway og motorroad".

Selv om motorveg kl. B er en egen klasse så vil jeg si at den ligner mer
på en ordinær veg enn en motorveg, så jeg vil vel kanskje foreslå at
vi bruker trunk/primary, evt. med en ekstra tag (motorroad=yes ?)for å
angi at det er en slik.

--Magne