[NUUG kart] Motortrafikkveg / Motorveg kl. B

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Mon Mar 3 10:56:34 CET 2008

Bernt M. Johnsen wrote:
> Ser at hvis den blir tagget med highway=motorway, får den implisitt en
> enveiskjøringspil. Dessuten er den jo ikke helt hht.
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Tag:highway%3Dmotorway som
> krever separerte kjøreretninger (m.a.o Motorvei kl A).
>
> Hva gjør vi med disse? Det jhadde jo vært kjekt å få skilt de ut fra
> trunk/primary siden det er en egen vegklasse i alle fall her i landet.

Implisitt enveiskjøring på motorway kl.B kan
vel tas bort med "oneway=false" ?

Motorvei kl.B har alle de typiske motorveibegrensninger,
bare lov for kjøretøyer lagd for høy hastighet.
kl.B _kan_ ha kjørefelt som ikke er adskilt, men
de kan også være adskilt og de kan være doble. Motorveien
gjennom Melhus har strekninger som er doble og
adskilt, og ligner dermed veldig på vanlig kl.A motorvei.

Så jeg synes denne bør være motorvei, såfremt vi kan
overstyre den implisitte enveiskjøringen.

På en "trunk" vei kan man gå, sykle, ride og kjøre
moped/traktor - medmindre dette er eksplisitt forbudt.

Helge Hafting