[NUUG kart] Primary/secondary/tertiary i Trondheim

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Fri Mar 7 09:14:06 CET 2008

Har tagget om fylkesveiene i Trondheim til Secondary og riksveiene til
primary (det var noe småtteri som var feil). Resten av det som brukes
som (eller kan klassifiseres som) tilførsel/gjennomfart har jeg etter
beste evne satt til tertiary (her er det sikkert en god del meninger,
men jeg har valgt å la typiske kjøremønster jeg ser i byen vært en
ledetråd, derfor er f.eks. Tyholtveien/Asbjørnsens gate satt til
tertiary).

Jeg synes resultatet er et mer saklig kart i forhold til veinettet i
Trondheim (det ser penere ut også, sannsynligvis fordi funksjonell
struktur også har noe estetisk ved seg).

Men: Denne omtaggingen har ogsåhatt positiv effekt på veiforslagene
til Navit, som nå ikke så ofte foreslår imbesile ruter gjennom
smågater og boligstrøk i samme grad som før.

Lærdommen er vel som følger:  Vi må tenke på at openstreetmap skal
brukes av rutingsoftware i tillegg til å lage pene, informative kart,
og at det er viktig å ha dette i bakhodet ved valg av
primary/secondary/tertiary/residential etc.

Forresten: Jeg mener nå Fjellsetervegen og Estenstadvegen (samt noien
andre av samme karakter, Tømmerdalsvegen?) også burde vært tertiary.
Noen innvendinger?

--
Bernt Marius Johnsen