[NUUG kart] OSM: hvordan merker man skoler?

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue Mar 25 10:47:57 CET 2008

Helge Hafting <helge.hafting at aitel.hist.no> wrote on 21.03.2008 12:18:08:

> barnehager: amenity=preschool
> skole: amenity=school
> ungdomsskole: ?
> videregående: ?
> høgskole: ?
> universitet: amenity=university
>
> Jeg har sett "college" brukt om høgskoler, men trodde egentlig
> college var noe man gikk på før universitet, altså en form for
videregående?
> Høgskoler bruker forsåvidt "university college" om seg selv i engelsk
> korrespondanse, men noen slik tag fins ikke.
>

> Hittil har jeg brukt "school" for ungdomsskoler og videregående, men
> [...]
Norge.

Hei

Jeg har også brukt "school" for alle typer skoler opp t.o.m videregående.

Og så har jeg hatt en prat med min kone som har studert i USA om hvordan
skolene er der.

Det er 12 års obligatiorisk skole hvorav de siste fire årene kalles
highschool, og denne er nær beslektet med vår videregående skole.  Etter
det går man enten på college eller på universitet.  Hun synes derfor at
college er mest riktig å sammenligne med vår høyskole, og det høres jo
fornuftig ut.