[NUUG kart] Navn på åser og høydedrag

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Thu Oct 2 14:34:04 CEST 2008

Vidar Gundersen wrote:
> Jeg synes natural=peak er litt dramatisk sammen med name=*
> for å sette navn på åser og andre høydedrag.

peak er vel en topp - så den kan ikke brukes på annet.
En ås er ikke nødvendigvis en topp.

> place=locality føles heller ikke helt treffende.

"Ubebodd sted med navn".
Så det passer, selv om det ikke er ideelt.

OSM er i det hele tatt dårlig utstyrt med geografiske navn,
dal, slette, ås, fjord, bukt -- det er mye som mangler. Noen av disse
dekker store områder også, det er ingen måte å angi utstrekning
medmindre man har et areal å hekte navnet på.

Ideelt burde vel en ås være en linje med navn, og en dal
et areal med navn. Så kunne det tegnes opp med en størrelse
som passer for utstrekningen. Kanskje på tide å
foreslå noen geografiske tags?

Helge Hafting