[NUUG kart] Flere OSM kartdata-samlere...

Kjell Are Refsvik kjell.a.refsvik at hiof.no
Wed Oct 8 08:45:05 CEST 2008

On 6. okt.. 2008, at 18.18, Rune Baggetun wrote:

> Vel, det er et raskt voksende marked for alle slags telefoner med GPS.
> F.eks Nokia sine S60 modeller i kombinasjon med f.eks Sports Tracker,
> http://sportstracker.nokia.com .
>
> For iPhone finnes denne: http://pathtracks.com/
>
> mvh
> --
> Rune Baggetun

Har brukt pathtracks og den fungerer fint. Jeg tror imidlertid at
kombinasjonen stort volum, og et hyggelig brukergrensesnitt gjør
iPhone 3G til et spesielt egnet verktøy til å spre OSM-arbeid vil en
brukergruppe som ikke er så teknisk orienterte som den klassiske
smartphonebrukeren og at et spesialverktøy i så måte er å foretrekke.

Jeg lurer også på om det finnes noen mulighet for å dele innsamling og
enkoding slik at de som samler ikke nødvendigvis må ha kunnskap nok
til å fullføre kartet. Jeg vet om flere som kunne ha vært interessert
i å være med å samle data, men som ikke har nødvendig interesse og
kunnskap til å bruke JOSM.

Er det noen som har tenkt over og funnet løsninger denne typen
"perifer deltakelse" (http://en.wikipedia.org/wiki/Legitimate_peripheral_participation
) for å innlemme nye brukergrupper og få fart på kartleggingen?

Kjell Are