[NUUG kart] Fwd: Trillestier i Nordmarka

Vidar Gundersen vibrog+no.nuug.kart at gmail.com
Thu Oct 9 15:26:45 CEST 2008

2008/10/9 Kjell Arne Olsen:

> Det er vel heller forslaget som er foreldet i og med det som er foreslått
> der allerede er allment tatt i bruk, eller har jeg misforstått?

ja, jeg forsto det etterhvert. forslaget er foreldet, og det har aldri
vært en avstemning.
bruken av tracktype er utbredt og den er støttet av rendrere.

jeg har imidlertid begynt å supplere med surface=grass|gravel|ground
på highway=track,
da dette er vel så illustrerende som tracktype=grade1-5.

>  Er i høyeste grad nybegynner og har mye å lære. Har f.eks
> tagget stier som highway=path, mens jeg nå i ettertid ser at det ser ut som
> det er footway som blir brukt.

highway=path er ikke støttet av rendrere og jeg tror også det er litt
uenighet i det.
personlig kunne jeg tenkt meg at man skiller mellom urbane gangstier
(footway) og
turstier (path/trail), og dermed gjør det lettere å rendre kart uten
stier i skogen.

> Grensedragningene mellom grusveier av ymse
> kvalitet (som det er MYE av herover), kjerreveier og stier er ikke lett,
> synes jeg.

for dobbeltspor og der der er kjørt med traktor/skogsmaskin bruker jeg
normalt track.
er det gjengrodd/gress grade5 (surface=grass),
to tydelige spor på skogsbunn grade4 (surface=ground|dirt),
fysisk mulig å kjøre med bil grade3,
for trillesti grade2,
grade1 bruker jeg ikke det er cycleway, unclassified eller service

> Strekningen Sognsvann - Ullevålseter er nevnt i tråden her, og
> den er vel noe mer enn en trillesti?

med trillestier mener jeg smale grusveier som er anlagt for turformål
hvor det er mulig
å trille barnevogn (og hvor det blir bråk når birkensyklistene kommer
fort ved trening).

highway=track, tracktype=grade2, surface=gravel, foot=yes, bicycle=yes[1]

[1]: men ikke i Nordmarka mellom Sognsvann og Ullevålseter feks, jfr
tidligere diskusjon.