[NUUG kart] Sjøkart

Tormod Nygård tormod at sug.no
Fri Apr 3 19:51:45 CEST 2009


On Fri, 2009-04-03 at 16:46 +0200, Gisle Sælensminde wrote:
> Det er et problem med sjøkart som ikke gjelder på land. Om en vei ikke 
> er markert, så gjør ikke det så veldig mye, det er bare ingen har 
> kartlagt veien enda. Om noen har glemt å tagge veien som enveiskjørt må 
> du i verste fall kjøre en lang omvei, men du ser skiltet før du kjører 
> inn på veien mot kjøreretningen. På sjøen er ikke det tilfellet. Det er 
> utilgivelig å ha glemt å markere et skjær, for hva om noen kjører på 
> det? Et sjøkart er med andre ord ikke brukbart i et område før det er 
> mer eller mindre komplett, mens et veikart som er 80% komplett kan være 
> nyttig. Å lage et komplett kart for et område, og å være sikker på at 
> det er det krever koordinert innsats, mer en frivillige karttegnere kan 
> få til uten videre.
> 
> Skal en få åpne sjøkart må nesten noen som har fått bevilging til å 
> samle kartdata til å donere og siden kvalitetssikre det, siden feil 
> faktisk kan føre til at folk dør. Jeg er tilhenger av åpne sjøkart, men 
> jeg vil selv ikke seile etter sjøkart basert på data samlet inn av 
> frivillige amatører. Jeg har ikke noe mot å kjøre etter et veikart som 
> er laget på samme måten.
> 
> -Gisle
> 
Jeg stiller meg bak denne. Jeg ferdes mye på havet, og gode sjøkart er
livsviktig. I mørke med stiv kuling og snøfokk er bare en ting som
teller, utstyr du kan stole 100% på. Det er få ting som får hjertet til
å banke fortere enn å vente på en brupilar når det er 5 meter sikt, selv
med sjøkart og GPS. Når man bruker sjøkart hender det man kjører i
blinde, og da må man kunne stole på at kartet stemmer med terrenget.

Feil i sjøkart fører fort til tap av liv. Før man kan ta i bruk sjøkart
er det et enorm innsamlingsarbeide som må gjøres. Kravet til
kvalitetssikring er også et helt annet enn ved veikart.

Jeg kunne godt tenke meg å være med på et slikt arbeide, men jeg vet
ikke om jeg tør stå inne for de innsamlede data. Konsekvensene av selv
de minste feil kan bli veldig store.



Med vennlig hilsen
Tormod Nygård



More information about the kart mailing list