[NUUG kart] Forvaltningsreformen: Riksveier blir fylkesveier.

Gorm E. Johnsen post at gorm.cc
Sat Aug 15 15:08:22 CEST 2009

Hei

Ser at det blir litt å gjøre i forbindelse med forvaltningsreformen som blir
satt i verk 1.1.2009.
Kort fortalt: Det som i dag heter Stamveier blir til Riksvei. Det som i dag
heter "Øvrige riksveier" blir til "Skiltet Fylkesvei".

Har såvidt begynt på
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Forvaltningsreformen_av_veinettet_i_Norgemen
det er selvsagt langt igjen.
(Digresjon: Det er en engelsk wiki. Men er det akseptabelt å skrive på norsk
for ting som kun vedkommer Norge? Ble litt av hvert for min del i dette
tilfellet.)

no.wikipedia.org har allerede sett på og begynt å planlegge endringene som
må til. Link til dem i artikkelen over.

Det hjelper jo lite at vi ikkei har kommet til enighet om en anbefaling for
tagging av norske veier. Jeg tenker på bruk av int_ref, med eller uten
mellomrom i "E 39", Med eller uten klassifisering i ref taggen ("Rv13" eller
"13"). Kanskje dette er rett tid å gjøre det på, da det er en mengde
endringer som må gjøres allikevel?

vennlig hilsen
--
Gorm E. Johnsen