[NUUG kart] Forvaltningsreformen: Riksveier blir fylkesveier.

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Mon Aug 17 10:09:10 CEST 2009

Bernt M. Johnsen wrote:

> Nå tror jeg at hvis trunk/primary/secondary/tertiary skal gjenspeile
> vegstandarden du finner på tilsvarende nede i Europa, er vi alleredeute å kjøre, og der hadde nok Europaveg:trunk, Stamveg:Primary,
> Riksveg:Secondary, Fylkesveg:tertiary vært mer passende. Men jeg
> foreslår *IKKE* det. Synes vi skal fortsette med det opplegget vi
> allerede har og modifisere det slik Gustav oppsummerer ovenfor.

Det har vært spesifisert lenge at man ikke IKKE bruke kvalitet som
klassifisering, men den faktiske klassifisering/fuksjon. Kvalitet føres
inn som andre parameter, som som bredde på vei, maks fart osv. Men det
er noen sære folk som f.eks. mener at alle veier uten midtstripe er
traktorveier, noe som vil gå ut over de Norske stamveiene....

Veier som de har det Tyskland og England er ikke det som er vanlig i
verden. Tenk på veinett i Afrika og Sør-Amerika. der er det store
mengder stammveien meget dårlig kvalitet når enn kommer vekk fra
storbyer/rike folk. Dersom man måler kvaliteten opp mot Autobahn, så
blir det verdenskartet for det meste tomt når enn zoom-er ut.

Når jeg laget siden for Norsk tagging, så jeg  på offisielle
oversettinger fra Statens Kartverk og de veldig britisk-sentriske
definisjonene på wikien. Da var generell definisjon av f.eks. Primary
noe alla regional vei som binder byer sammen vedlikeholdt av sentrale
myndigheter.

Stamvei og trunk-road er det samme etter Statens Kartverk definisjon og
direkte oversatt (trunk=stamme).

Men det er viktig at vi tagger etter funksjon, og ikke noe annet.
Hovedtraséen gjennom et område er hovedtraseen selv om den ikke har gul
midtstripe. La oss ikke bli blinde av standarden på et få antall andre land.