[NUUG kart] layer og tunneler/broer

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Thu Aug 20 11:27:40 CEST 2009

Hei.

On Thu, Aug 20, 2009 at 11:16:17AM +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
> Jeg bruker Validator-tillegget i JOSM og den er ikke veldig happy med
> alt jeg har gjort. Mulig den er litt pirkete, men jeg liker at ting
> gjøres rett - varig XML-skade ;-)

Ikke stol for mye på den. Den varsler av og til om ting som er helt ok
også.

> 1) Broer som krysser elv: Jeg trodde det ikke var nødvendig å angi
> layer, men det er vel feil. Er "layer=1" på broa er korrekt?

layer=1 på broen er en korrekt løsning (blant flere), og antakelig den
som er lettest å jobbe med.

> 2) Tunneler som har vei som krysser over: Jeg trodde det ikke var
> nødvendig å angi layer, men det er vel feil. Er "layer=-1" på tunnelen
> riktig eller "layer=1" på veien som krysser over korrekt?

layer=-1 på tunellen er lettest å forholde seg til, siden det fort kan
være flere andre ting som også skal ligge oppå. (Skog, bekker,
gangveier, ...)

> Jeg baserer meg på at "layer=0" er implisitt/standard, ikke sant?

Jepp.

--
Einar Ryeng