[NUUG kart] Anbefalt GPS for mapping og turbruk

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Fri Aug 28 13:31:36 CEST 2009

2009/8/22 Bjørn Kvisli <bjorn.kvisli at gmail.com>

> Jeg har så langt bare brukt en Blackberry telefon med  innebygget gps. Jeg
> ser
> at den gir  noen tilfeller av unøyaktig sporing, så jeg redigerer alltid
> med
> et satelittbilde i bakgrunnen. Telefonen har imidlertid fullt tastatur, og
> programvaren lar meg lage punkter på sporet der jeg kan legge inn en tekst.
> Jeg pleier å notere veinavn, veikvalitet,egenskaper ved omkringliggende
> landskap og annet jeg gjerne vil huske til jeg begynner å redigere kartet.
> [...]
Her er det kun fantasien og hvilke dingser man har som setter grenser for
hvordan dette kan gjøres. Selv foretrekker jeg å ha en logger på
sykkelhjelmen eller i forntruta og bruke en kombinasjon av kamera, notablokk
og hukommelse for å ta notater.

Har man en GPS med bluetooth, så kan den jo kobles til en PC eller PDA av
ymse varianter. Der finnes det godt utvalg av programvare for de fleste
operativsystemer.

Du kan jo også bruke en ny GPS for å trace, og ta (litt mer unøyaktige)
notater på Blackberry-en.

 - Gustav